Ugrás a tartalomra

09:05
Forrás
Juhász Petra
Ma London az egyik legnagyobb turistaparadicsom. Minden korosztály számára akad szórakozási lehetőség, függetlenül attól, hogy hány éves. A több mint 8 milliós város szinte pulzál, sosem alszik.

Londonban úgy áramlik a tömeg az utcákon, akár medrében a Temze. Nyughatatlan, változatos, az ember néha el is felejti, melyik korban él. Kéz a kézben jár régmúlt és modernitás.

Szárnyakkal könnyebb

Több hónapnyi vadászat után tavasszal sikerült jutányos áron repülőjegyet vásárolni, amivel augusztus elején élvezhettük az egyik Budapestről felszálló légitársaság szolgáltatását. Hozzáteszem, másfél éves fiunkkal utaztunk, aki hősiesen végigaludta az egész repülőutat. Tapasztalat, hogy a kisgyerekeket inkább a csomagleadás és a reptéri ellenőrzés viseli meg, mert mindenhol nagy a várakozás és ijesztőnek hat a röntgenes átvilágítás. De ha ezen túljutottunk, irány a vasmadár, amivel 2 óra és 5 perc (kisebb-nagyobb tolódással) alatt landolunk. Angliában több reptér van. Mi ezek közül a Lutonra szóló jegyet vásároltuk meg. Vannak, akik autóval teszik meg ezt a hosszú utat, többszöri megállással, de kisgyerekkel a legjobb a repülő.

A reptérről másfél óra tömegközlekedéssel jutottunk el szálláshelyünkig. Mivel ismerősöknél voltunk, csak az élelmiszer költségeibe szálltunk be.

Közlekedés

Érkezésünk másnapján elindultunk felfedezni London szívét. Tömegközlekedéssel a legjobb eljutni mindenhova. A buszok kivételével minden sínen közlekedő járművön utaztunk. Legyen az Underground, Overground vagy DLR. Csak egy hétre mentünk, mi mégis havi bérletet vettünk, mert sokkal olcsóbb, így minden másnap töltöttünk rá fejenként 10 fontot. Akármennyire attraktívak az angol tankönyvekből jól ismert piros buszok, senkinek nem ajánlom. Turistaként nehezen áttekinthetők a buszok vonalai és könnyen eltévedhetünk. Nem beszélve arról, hogy csúcsidőben órákra dugóba ragadhatunk. A földalattik útvonala jól áttekinthető és minden állomáson térkép van a könnyebb eligazodás érdekében. Gyorsan haladhatunk, és nem kell sokat várakoznunk. Kisgyermekes anyukaként viszont, babakocsival egyáltalán nem praktikus, mert túl nagy a szerelvények bejárata és a megálló talaja közti szintkülönbség, ezért ha tehetjük, inkább ne utazzunk segítség nélkül, vagy használjunk gyerekhordozót. Legtöbb megállójuk a főbb nevezetességeknél találhatók. Érdemes délelőtt 11 óra után útra kelni, mert reggel csúcsforgalom van, szó szerint bepréselődünk a szerelvényekbe. Délután 5 órakor ugyanez a helyzet.

Kirándulás 1000 évnyi történelmen át

Első látnivalónk a filmekből ismert Piccadilly Circus volt óriási kivetítőjével és szökőkútjával. Itt tárult elénk London pezsgő hétköznapja, a maga hideg és mértéktartó stílusával. Fél óra séta után megtekintettük a London Eye- t, A Scotland Yardot, a Big Bent a parlamenttel együtt. Elsétáltunk Shakespeare egykori Globe színháza előtt. Elbűvölő, mennyire közel vannak egymáshoz a legrégebbi és a legújabb épületek. Találhatunk középkori palota- és templom romokat, valamint elsétálhatunk az óriási üvegépületek között is. A Buckingham-palota a belvárosban, a Westminster városrészben található, kívülről tekinthető meg. II. Erzsébet királynő rendszeresen használja.

Fish & Chips és egyéb ételek

Puha, omlós és mégis ropogós – ebben rejlik a tradicionális angol étel titka. Az atlanti-tőkehal nyúzott filéjét sörbundába mártják, aztán olajban aranybarnára sütik, majd házi készítésű remoulade mártással, tökéletesen megsütött krumplival tálalják. Szinte minden sétányon akad egy kisebb stand, ahol főtt ételt tudunk vásárolni vagy egy étterem, ahol megpihenhetünk. London sokszínűsége abban is megnyilvánul, hogy nem csak a fish and chipset próbálhatjuk ki. Szinte minden nemzet konyhájából kedvünkre válogathatunk.

Bridget Jones sem lakik túl messze

Ha valaki nem tud ellenállni a Bridget Jones filmeknek, és szereti végigkísérni a bohókás szingli esetét Mr. Darcy-val, az ki ne hagyja a látnivalók közül Bridget lakását. Csak kívülről tekinthető meg és lefényképezkedhetünk az ajtaja előtt, ahol Mark Darcy vall szerelmet. A ház mögött valóban megtalálható a piac, ahol főhősnőnk szokott bevásárolni. Hangulatos a maga multikulturális ételeivel és süteményeivel.

A Tower

A híres két emeletből álló Tower hídon keresztül jutunk el a Tower épületéhez, melynek látványa visszaröpít minket a rideg angol középkorba. Libabőrösek leszünk a tudattól, hogy mennyi kegyetlen és vérszomjas történet rejlik falai közt. Mellette található néhány korabeli hagyományos angol házikó.

A Temze felett

Ha más perspektívából szeretnénk rálátni Londonra, próbáljuk ki az Emirates Air Line felvonóját, melynek kabinjai 54 méteres magasságban haladnak át a Temze egyik partjától a másikig. Egy irányba 10 percig tart az út. Igaz, hogy a város ipari negyedét láthatjuk, de így is olcsóbb, mint a London Eye, nem beszélve arról, hogy kedvezményt is kapunk a bérletünkkel.

A greenwichi délkör

A brit Királyi Obszervatóriumon áthaladó hosszúsági kört 1884- ben határozták meg. Ma is megtekinthető. Ha nem szeretnénk belépőt fizeti, az intézet előtt is megtalálható a nulladik fokot jelző vonal, valamint elképesztő kilátás nyílik a városra. Az obszervatóriumnak óriási parkja van, ahol nyugodtan hódolhatunk az angol sziesztának – a pikniknek. Greenwich központja elbűvölő, tele régi középkori házzal és vendéglővel. Ezen kívül itt található az Egyesült Királyság legnagyobb nemzeti kincse, a Cutty Sark 1869-ből, a világ leghíresebb teaszállító vitorlás hajója.

Múzeumok

London rengeteg érdekes múzeummal kecsegtet. Mi a South Kensington megállóhoz legközelebbieket választottuk. Érdekesség, hogy ingyenesek, viszont a múzeumokon belül lehetnek időszakos kiállítások, melyekre a belépőért fizetnünk kell. Ha valaki nem szereti a múzeumokat, semmi gond, mert South Kensington központja is nagyon hangulatos, tele éteremmel és üzlettel. Igazi angol kocsmát is találunk, ahol okvetlenül próbáljuk ki a helyi kínálatból a söröket. A városnegyedben számos angol híresség és történelmi személy lakott, akik háza előtt fényképezkedhetünk.

Shopping

Jutányos áron juthatunk ruházati cikkekhez a szezonvégi kirándulások alkalmával, mert ilyenkor rengeteg árleszállítással és végkiárusítással találkozunk. A plázák óriásiak és mindenki ízlésének megfelelő üzletekre szaladhatunk rá. Ám akadnak olyanok is, ahol a brit királyi család tagjai vásárolnak. Nos, ott nem biztos, hogy a mi pénztárcánkhoz igazodnak az árak. Minőségi gyermek ruhákat és cipőket mindössze pár fontért is vásárolhatunk, ha nem ragaszkodunk a márkás darabokhoz. Felnőtt ruhákat is olcsón találunk, minden üzletben érdemes az utolsó sorokban válogatni, mert ott találjuk a tavalyi kollekció leárazott darabjait.

Eastbourne

Aki meg szeretne pihenni a nagyvárosi nyüzsgéstől, látogasson el Eastbourne-be, mely Londontól másfél óra vonatútra fekszik. Hangulatos tengerpartja helyreteszi az ember lelki nyugalmát, nem beszélve a friss óceáni levegőről, ami sirályok énekétől hangos. Minden pénteken koncertekkel várják az odalátogatókat. Ellenállhatatlanok a tarka virágágyások és a Beachy Head szirtfok varázslatos mészszikláival. Csalódva tudtuk meg ismerőseinktől, nem lehet ellátni Franciaországig – ki gondolta volna! Eastbourne belvárosa is nagyon régi, a legöregebb ház már az 1100- as évek óta áll. A londoni brit idősek nagy többsége ide költözik át megöregedni, ezért is működik a városban számtalan gerontológiai intézet. Ezen a helyen találkozhatunk valódi arisztokrata birtokokkal és villákkal. Ha szerencsések vagyunk, éppen megleshetjük az angol milliomosok egyik kedvelt időtöltését, a krikettet. Eastbourne is rengetek történelmi nevezetességgel és látnivalóval kecsegtet, többek között a Pier-rel, melyen igazi angol teázó és étterem üzemel.

A luxus ára

Bátran kijelenthetjük, Angliában ma is él a gyarmatosítás idejét idéző kizsákmányolás. Rengeteg a pakisztáni és indiai vendégmunkás, de találkozhatunk Kelet-Európa minden szegletéből kivándorolt vendégmunkással is, akik számára a legtöbb esetben a minimálbér jár a fizikailag megterhelő munkáért cserébe. Szegényes külvárosokban laknak, bérházakban. Nyílt titok, hogy a britek többsége lenézően tekint rájuk, de azzal gyakran nincsenek tisztában, hogy a bevándorlók azok, akik a nehéz munkát végzik helyettük. Egyik gyárban vagy bevásárlóközpontban sem dolgozik angol.

Maga a környezet mindenhol tiszta és rendezett. A gyerekek számára kialakított játszóterek teljes mértékben biztonságosak és zárhatók. Nagy a tömeg az utcákon, ezért a szokottnál is jobban figyeljünk csemeténkre. Rengeteg a zöld gyepes park, ahol kedvünkre piknikezhetünk és felfrissülhetünk egy hosszú városnézés után. A múzeumok hatalmasak, érdemes mindegyikre külön-külön egy teljes napot szánni. London jó hely a fiatalok számára, hiszen sok a szórakozóhely és a kávézó. Minden városnegyednek megvan a maga szépsége és jellegzetessége. Mindenki jól tudja magát érezni, az is, aki szereti a nyüzsgést, és az is, aki a nyugodt, pihentető kikapcsolódásra vágyik. Az időjárás nagyon változékony, jó, ha mindig van nálunk egy pulóver és egy esernyő.

London
turizmus
városnéző
kirándulás

Most

Népszerű

Havi 1.750 eurót is kereshet ezzel a munkával

Nagy szüksége van Szerbiának a kőművesekre. Virágzik az új építésű ingatlanok piaca, ehhez azonban munkaerőre van szükség, amit egyre nehezebb biztosítani. Hogy legyen elég kőműves, az építtetők kénytelenek egyre magasabbra tolni a béreket.